Metode og faglig tilgang

Indledningsvist er det afgørende for forståelsen af vores faglig tilgang at konstatere, at vi ser vores målgruppes udfordringer bero på en kompleksitet, som ikke alene kan håndteres med få trendy metoder og buzzwords. Vi ønsker i højere grad at se på den unge i et holistisk perspektiv, hvor vi er nødsaget til at differentiere vores tilgang og metode efter den unges behov. Vi har dog hæftet os ved nogle metoder og tilgange, som vi tænker er gennemgående styrkende for vores målgruppe.

 Faglig tilgang

Miljøterapi er en central tilgang på vores opholdssted, hvor vi bruger hverdagen som en ramme. Gennem strukturerede og trygge daglige rutiner skaber vi et miljø, der understøtter de unges udvikling. Samspillet mellem pædagoger og de unge er kernen i miljøterapien, og relationer bruges aktivt til at fremme trivsel og læring.

Vi tilpasser den unge til fællesskabet og lærer dem at håndtere konflikter, ansvar og samarbejde. Denne praksis hjælper med at opbygge sunde vaner, selvindsigt og sociale færdigheder, der er afgørende for deres fremtidige udvikling.

Den relations pædagogiske tilgang er grundlæggende på vores opholdssted, hvor relationen mellem den unge og de voksne er i fokus. Vi tror på, at positive, trygge og tillidsfulde relationer er nøglen til at skabe udvikling og forandring hos de unge. Gennem nærvær, empati og kontinuitet arbejder vi målrettet på at opbygge relationer, hvor den unge føler sig set, hørt og forstået.

Vi lægger vægt på at møde de unge med respekt og anerkendelse, uanset deres baggrund og udfordringer. Ved at styrke relationerne kan vi skabe et fundament, hvor de unge får mod til at tage ansvar for deres handlinger, udvikle sociale kompetencer og bryde med tidligere mønstre. Relationerne bruges som en platform for både personlig og social udvikling, hvor tillid er afgørende for at kunne udforske nye måder at være i verden på.

 Metode

Adapted Aggression Replacement Training (AART) og motiverende samtale er to effektive metoder, vi anvender for at støtte unge i at udvikle bedre adfærd og håndtere deres udfordringer.

Adapted Aggression Replacement Training (AART) er en struktureret metode designet til at hjælpe unge med at ændre aggressive adfærdsmønstre. AART består af tre hovedkomponenter: sociale færdigheder, følelsesmæssig regulering og moralsk ræsonnering. Gennem målrettede træningsprogrammer lærer de unge at genkende og forstå deres egne følelser, udvikle bedre sociale færdigheder, og anvende disse færdigheder i praksis. Metoden fokuserer på at erstatte aggressive reaktioner med mere konstruktive og accepterede adfærdsmønstre. Ved at arbejde med både individuelle og gruppedynamikker hjælper AART med at reducere aggression og fremme positive interaktioner.

Motiverende samtale er en klientcentreret, samarbejdsvillig metode, der hjælper med at styrke en persons motivation til at ændre adfærd. Denne tilgang er baseret på at udforske og løse ambivalens over for forandring ved hjælp af åbne spørgsmål, reflektiv lytning og anerkendende feedback. Målet er at hjælpe den unge med at identificere egne ønsker og mål, og at engagere dem i processen med at finde løsninger, der virker for dem. Metoden understøtter den unge i at tage ansvar for deres egen udvikling og fremmer en positiv indstilling til forandring.

Ved at kombinere AARTs strukturerede træning i adfærdsmønstre med den dialogbaserede tilgang i motiverende samtale, kan vi tilbyde en omfattende støtte, der både adresserer konkrete adfærdsmæssige udfordringer og styrker den enkeltes egen motivation til at ændre sig. Dette integrerede perspektiv er essentielt for at opnå varige og meningsfulde forandringer i de unges liv.